Spelminnet: Teenage Mutant Ninja Turtles 2 (NES)

Spelminnet” är en bloggserie hos Spelföräldrarna där vi skriver om spelen som betytt mest och minst för oss genom åren.

Det är mitt på dagen en vacker sommardag. Solen skiner, men jag är inte ute. Min mamma tror nog att jag är ute i skogen bredvid min mormors hus och bygger koja med mina bröder, men det är jag inte. Jag är inne framför min morbrors NES och spelar det mest coolaste spelet jag någonsin sett, nämligen Turtles. Tankarna snurrar i huvudet och jag kan inte förstå att man faktiskt gör spel på en så bra tv-serie. Livet var underbart, tills mamma kom på att jag fattades och de till slut hittade mig framför tv:n, och då säkert med fyrkantiga ögon. Då hade jag redan fått i mig en gigantisk dos av glädje av att få hugga ned fotsoldater med min favoritsköldpadda Leonardo.

I tidigare inlägg kring spelminnet så har jag bland annat skrivit om att Batmanspelet var den första kontakten jag hade med Batman. När det gällde Turtles så var det tvärtom. Här var det istället barnprogrammet som jag kommit först för mig, och känslan av att man tagit med kända karaktärer från serien gjorde det bara ännu roligare.

Det var även första gången som jag spelade praktiskt taget en hel dag. När vi var på besök hos vår mormor så lekte vi ofta själva i en skogsdunge inom säkert höravstånd från våra föräldrar. Den här gången hade jag smugit in tidigt och lurat min morbror till att starta spelet åt mig. Det var inte förrän det var nästan dags för middag som de hittade mig.

Idag så är detta ett spel som jag ofta återkommer till. Spelmekaniken är enkel och spelet erbjuder även mysiga animationer och bra musik i sann turtles-anda. Även om mina barn tyckte att spelet var svårare än andra turtles-spel idag så tyckte de ändå att det var roligt, och även jag tycker att spelet åldrats väl, speciellt om man tänker på hur dålig grafik dagens indie-spel kan ha.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Spelminnet: Teenage Mutant Ninja Turtles 2 (NES)

  1. satrapojk skriver:

    Ah, minnen. 🙂
    Jag hade mycket roligare med Turtles II och särskilt Turtles III jämfört med det alldeles för svåra Turtles I till NES. Sköldpaddorna gör sig bäst i arkad!

Kommentera

