Spelminnet: Batman

”Spelminnet” är en bloggserie hos Spelföräldrarna där vi skriver om spelen som betytt mest och minst för oss genom åren.

Ni kanske tror att jag valde just det här spelminnet på grund av att det nyligen kom ett nytt Batman-spel, men där har ni fel. Detta är helt enkelt det andra minnet som jag har från min banrndom. Däremot så är det ganska så roligt att kunna se hur Batman som spel har utvecklats under alla dessa åren, för det Batman jag talar om var till NES.

Det som är lite speciellt med just det här minnet är att det var mitt första möte med Batman över huvud taget. Intressanta är då här att spelet var en slags inkörsport till att jag började gilla Batman och början till att lära mig allt om Batman-universumet. Jag kommer ihåg hur jag och min lillebror pratade om huruvuda vår pappa hade mött Jokern och huruvida han vunnit. Gång på gång frågade vi pappa om han mött Jokern, och han måste ha blivit ganska så trött på att lyssna på samma fråga om och om igen.

Det här är ett ganska så roligt sätt att tänka på spel på. I och med att allt mer av våra barndomshjältar finner sin väg till spel så blir det en ganska naturlig väg att ta ifall man vill introducera någon av sina egna barndomshjältar för sina barn. Om inte annat så är det väl en ganska naturlig utveckling. Att utvecklas hör till vardagen, och de som inte vill utvecklas går under och glöms bort. Ta till exempel musikindustrin som vägrade att följa med utvecklingen i och med mp3 och började skylla på piratkopieringen. De företag som valde att utvecklas var de som överlevde.

Idag skulle spelet inte ha samma genomslagskraft, för även om spelet var bra för sin tid så fattas just den där känslan om att det verkligen är Batman som man spelar. De äldre spelen fokuserar mycket på Batmans action-moment, men inget av hans intelligens eller smygteknik. Batman gör ju sig som sagt bäst i mörker där han kan skrämma slag på brottslingarna. Batman till NES gör sig bäst som spelminne och är inte lika roligt idag som när jag var liten. Nu ska jag bara spela Arkham City och se ifall man lyckats lika bra med Batman-känslan som man gjorde i Arkham Asylum.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Spelminnet och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

