Selektiva spelminnen

Här om veckan så skrev jag en kommentar på twitter och frågade ifall det inte fanns några dåliga spel till NES eller SNES. Frågan i sig visste jag egentligen redan svaret på, även om svaret ofta är väldigt subjektivt. Vi har som sagt alla olika smak när det gäller spel. Det majoriteten dock är överens om är att, ja, det fanns dåliga spel under de här konsolgenerationerna. Däremot så hade jag en baktanke med det jag skrev.

Dag ut och dag in skriver och talar människor varmt om sina favoritspel. Ofta handlar det om spel som berört dem när de var små. Men hur ofta få vi egentligen höra om vilka spel som var dåliga under ens uppväxt? Visst händer det, men inte alls i samma utsträckning som man talar om de bra spelen.

Personligen så stötte jag inte ofta på de så kallade ”dåliga” spelen under min uppväxt. Jag var skyddad på det sättet att mina föräldrar ofta köpte spel från topplistor eller liknande. När vi sedan köpte konsoler så var det ofta så att man fick ett bra spel till konsolen. Problemet ligger alltså i att jag jämt spelade det som alla andra spelade och missade på så vis de sämre titlarna. För det första så missade jag också därför guldkorn som min sällskapskrets inte spelade. För det andra så vidgade jag inte min syn på spelmediet som helhet, vilket har gjort att jag under min uppväxt legat lite efter på den fronten.

Är det någonting som jag dock gillar att läsa om så är det andra människors spelminnen. Hjärnan fungerar dock på det sättet att den arbetar selektivt och stänger ofta ute otrevligheter som vi inte finner intressanta. Därför kan det ibland verka som att det inte fanns så mycket dåliga spel förr, trots att vi kanske har spelat en del. Vi väljer helt enkelt att minnas de ”goda tiderna”. Dock är det inget fel i det. Jag själv minns t.ex nästan enbart de roliga spelen som jag spelat. Jag minns även känslor och händelser associerade med de här spelen, och när andra personer berättar om sina upplevelser så myser jag när jag allt för ofta känner igen mig själv i precis det de skriver.

Jag känner även att jag vill få berätta om de här minnena på den här bloggen. Jag kommer därför att börja skriva om spelminnen lite då och då och hoppas på att även de som läser texterna kommer att känna igen sig själva i det jag skriver. Ni får därför ursäkta min selektiva hjärna som gör att jag mest kommer ihåg de bra titlarna. Att skriva om de dåliga titlarna överlämnar jag till någon annan.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Selektiva spelminnen

  1. Anton skriver:

    Härligt. Det ser jag fram emot!

Kommentera

