Darkspore – Recension

Darkspore var spelet som skulle ha allt som jag ville ha i ett spel. Massiva mängder loot och en möjlighet att utforma min karaktär på en mängd olika möjliga sätt utlovades. Man kan säga att de delvis lyckades med den uppgiften.

Darkspore kan sägas vara en uppföljare till Spore, men använder sig egentligen enbart av samma grundidé om att du styr rymdvarelser. Utöver att man använder sig av samma grafiska stil så stannar likheterna där. Det här är snarare ett spel i sann musklickarglädje där du hamrar på musknappen när du utför en mindre mängd olika attacker mot rymdvarelser som kallas för Darkspore. I och med att du levlar upp din level så får du tillgång till fler hjältar som du kan välja att använda dig av för att kämpa vidare. Karaktärerna har dock en viss begränsning när det gäller att ändra utseende på dem. I stort sett så handlar det om färg och mönster, samt mindre extremiteter som kan läggas till. Skickliga spelare kan dock göra riktigt snygga karaktärer.

Är det någonting som jag älskar med den här typen av spel så är det möjligheten till massiva mängder av loot. Känslan att bygga upp sin karaktär förstärks positivt gång på gång när du hittar ny rustning, eller i det här fallet genetiska uppgraderingar. I Darkspore så har man nämligen tagit steget längre när det gäller att visa utrustningen på din karaktär. Den här gången så är utrustningen en del av din karaktär. Hittar du ett öga så kan du sedan applicera den här uppgraderingen på din karaktär så att den får ett nytt öga. Många gånger så ser dock utrustningen likadan ut, men möjligheten att ändra formen och utseendet själv på rustningar och extremiteter gör att det ändå fortfarande fungerar. Känslan att vilja skaffa ny loot förstärks hela tiden av att det är dina genetiska uppgraderingar som bestämmer dina karaktärers level.

Dock så kan spelet ibland kännas lite enformigt när miljöerna ständigt påminner om varandra, bara att de ändrat lite färg och utseende. Dessutom så känns det som om man byggt upp en mindre lore i början, som sedan faller lite i bakgrunden och inte blev vad den skulle kunnat bli.

Min tid med spelet har dock kantats av en mängd problem. Trots att spelet kom ut i April så har mycket lite hänt när det gäller buggar. Spelet kryllar av dem, och då inte bara när du spelar spelet. Redan i början så fick jag problem med att fienderna var osynliga, och när jag sedan startar om spelet så dog det varje gång som jag kom till startskärmen. Tydligen så är detta ganska så vanliga problem som går att lösa med lite detektivarbete. Det intressanta är dock att det man har att gå på är en felsökningsguide och lite hjälp från medspelare. När man sedan läser igenom problem med spelet så finns det en hel hög med problem som inte jag råkat ut för, men som andra spelare fått erfara. Patchar har som sagt kommit i mängder, så varför har man inte fixat de här uppenbara problemen som till och med funnits med i betan?

Det andra problemet är något som jag verkligen hatar med dagens pc-spel. För att kunna spela spelet så måste du naturligtvis vara uppkopplad till spelets servrar. Problemet kan så klart ligga i att man inte alltid har internetuppkoppling, men problemet är här större än så. När servrarna är nere halva dygnet så känns det nästan som om man snuvats på pengarna. Jag kan alltså inte spela när jag vill, bara när utgivarna orkar ha igång sina alltför instabila servrar. Jag som förälder har inte lyxen att spela när jag vill på dygnet, utan jag vill helt enkelt kunna slå på datorn i en timme när barnen sover eller när jag har lite tid för mig själv. Nej, jag tror nog nästan att många gratisspel har bättre tillgänglighet än detta.

Dock är spelet hyfsat roligt och när man spelar med andra så kan det bli väldigt roligt, speciellt om det är med nära vänner. Men med ett spel som lider av så mycket problem som detta så är jag glad att jag inte betalade fullpris utan enbart la ut 50 kr. Nu ska jag för tredje gången idag se ifall servrarna är uppe. Kanske, men bara kanske, så har jag spelat Darkspore innan dagens slut.

Annonser

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Recension och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.