Träningsspel ger större frihet än gymmet

Så har det kommit till den punkten då jag och Xareena faktiskt har bestämt oss för att vi behöver få lite träning, eller åtminstone få röra på oss. Att hammra frenetiskt på en knapp eller göra tumrörelser med spaken på kontrollen räknas då alltså inte som träning (tyvärr). För mig handlar det då inte om att jag är ute efter att gå ned i vikt eller för att bygga muskler, och då är träningsspelen det perfekta verktyget. Därför så valde jag och Xareena att inkassera en version av Zumba fitness eftersom det ska vara kul att träna. I och med att vi valde just det här spelet så tränar vi med hjälp av dansrörelser och kan enkelt välja det träningspasset som vi själva vill ha.

När jag tänker på träningsspel så går tankarna direkt tillbaka till 80-talets färgstarka trikåer och discomusik. Kanske är detta för att jag har väldigt tidiga minnen av att min mamma brukade träna framför tv:n. Då ska påpekas att det inte var min mamma som jag mindes i trikåer, utan personerna på tv. På något sätt så påminner dagens träningsspel om just de här träningsprogrammen som fanns i betydligt större omfattning förr. Träningsspel känns därför som en utveckling i helt rätt riktning med den nya tekniken som erbjuds i dagens spelkonsoler.

Träningsprogrammen erbjöd förr en tjänst som många eftertraktade, nämligen att kunna göra allt fler saker i hemmet. I och med att utvecklingen har skett så har vi fått allt mer sofistikerade träningsverktyg i våra hem. Det som däremot träningsprogrammen, och idag träningsspelen, erbjuder är illusionen av att ha en personlig tränare. För någon som mig så är det viktigt med en tränare, eller i alla fall att kunna träna tillsammans med någon. Är det någonting jag alltid gjorde när jag joggade förr så var det alltid att ta ryggen på någon. Har jag ingen framför mig som sporrar mig till att fortssätta så har jag nämligen svårt att kunna motivera mig själv till att göra mitt bästa.

För oss föräldrar så finns det även ännu en positiv sida när det gäller att välja träningsspelet framför grymet, nämligen smidigheten. När man har barn så är det inte alltid så lätt att kunna ta sig tiden att åka iväg för att träna. Ett träningsspel gör att man kan träna i vardagsrummet och samtidigt vara tillgänglig ifall barnen behöver något. Helt perfekt alltså.

Däremot så behöver man inte specifikt välja Zumba fitness för att kunna få träning, utan det finns en mängd av bra alternativ. Vill ni ha tips på fler spel och tips om träningsspel så har EmmyZ skrivit ett jättebra inlägg kring detta HÄR!.

Spelet i sig då? Perfekt för mig. Däremot så kan man fuska till sig poäng, och spelet läser inte alltid så bra. Sedan så kan bältet som man får till spelet ibland hoppa ur sin ursprungliga position, men så länge som ni har ett bra och stort rum att hoppa omkring i och inte bryr er om att det är ett spel så har man otroligt kul. För mig var det just bara träning på ett roligt sätt. Fler borde pröva.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar, Speltips och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Träningsspel ger större frihet än gymmet

  1. satrapojk skriver:

    Zumba verkar vara effektivt och roligt. Det här var ett bra inlägg och inspirerande!

    • Robert skriver:

      Ingen recension, men snack om träningsspel rent allmänt. Kul att det inspirerade iaf. Får man med sig sin partner så kan det vara extremt kul att träna också. 🙂

  2. Ina skriver:

    Jag gillar träningspel! JAG, träningshataren! 😛 Det visar mycket hur bra det faktiskt är 🙂
    Tycker att både Dance Central och Your Shape: Fitness Evolved till Kinect är peppande och bra för hemmaträning (trots avsaknaden av personlig tränare i DC, där är det mer poängjagande som är peppande). Träningspelen är ju också himla bra när man tex inte vågar träna bland andra människor, som jag. 😉

    • Robert skriver:

      Dance Central är typ det enda spelet som skulle kunna få oss att införskaffa en kinect. Vi får se hur det blir med det. 🙂
      Kul att du gillar träningsspel iaf. 😀

Kommentera

