Trophyjägare, men bara en platinum

Ja, jag har äntligen tagit min första platinum-trofé. Det var i Borderlands som jag förlorade min platinum-oskuld. Det har länge varit på gång, och jag har varit 2 troféer ifrån målet i över ett år. Här om dagen fick jag alltså helt enkelt bara lust att ta den troféen som inte tog mig mer än en timme eller två. Det roliga är att jag är lite av en troféjägare, trots att jag enbart har en platinum-trofé, alltså att jag tagit alla troféer i ett spel.

När jag börjar spela ett spel så är det inte först och främst troféerna som jag är ute efter, utan hela spelupplevelsen. I många spel med tung story så kommer samlandet helt enkelt i vägen och förstör hela upplevelsen, medan de ibland kan förhöja hela upplevelsen till det bättre. Därför tar jag mig alltid en titt innan jag börjar spela för att se ifall det finns några troféer som jag kan roffa åt mig med enkelhet medan jag spelar. Desvärre är det enbart de här troféerna som orkar samla på mig såvida spelet inte har så pass högt underhållningsvärde att jag orkar spela om det och därefter samla troféer. Därför har jag en hel hög med spel som jag faktiskt skulle kunna maxa, men som jag inte orkat spela om igen. Detta på grund av att jag kanske redan spelat dem till ett annat format, eller för att det finns alldeles för mycket nya spel som väntar på min uppmärksamhet.

Däremot så måste jag säga att det känns väldigt skönt att äntligen ha en platinum-trofé. Huruvida jag kommer att få fler eller ej får vi se. Jag gillar som sagt konceptet med troféer och achievments, oavsett vad vissa människor säger. Folk försöker hela tiden påpeka att de är till för att lura oss konsumenter att spela utvecklarnas spel mer, vilket jag faktiskt är medveten om. Däremot så är alla utvecklingar av diverse produkter på marknaden utvecklade för att vi ska konsumera mer, så jag ser ingen skillnad med spelmediet. Jag kommer fortsätta samla, kanske bara inte i samma fart som alla maniska samlare. 😉

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Trophyjägare, men bara en platinum

  1. Ina skriver:

    Grattis! 😀
    Jag är cheevosamlare, men inte trophysamlare. Rätt skumt då jag gillar trophysystemet mer (iaf när det gäller spel utan MP-trophies). Jag tycker att alla sånahär belöningssystem är åsm. Får en ofta att spela på andra sätt och så… men så är jag ju galen i att samla saker och har alltid varit 🙂
    ”Folk försöker hela tiden påpeka att de är till för att lura oss konsumenter att spela utvecklarnas spel mer”
    Mm, men jag ser inte hur det skulle vara nåt problem. Det är väl BRA om man får ut mer ur spelet man betalat för, eller? ;P

Kommentera

