ICA Student – Inte för fattiga studenter!

Jag blev glad när jag kollade in Mecenatkortets hemsida och såg att ICA äntligen erbjuder studenter billigare mat och andra erbjudanden, så självklart ansökte jag direkt om det.

Det första som störde mig var att man var tvungen att skaffa konto i ICA-banken. Jag är helt och hållet nöjd, med den bank jag har mitt konto på och har ingen tanke på att byta bank, men jag accepterade att man var tvungen att skaffa ett ICA-bankkonto och ansökte om det som ett sparkonto. Jag tyckte att det ju kan vara bra att använda ICA-kontot att spara matpengarna på, nu när man ändå skulle få billigare mat.

Ansökan gick iväg och ett par dagar senare fick jag hem ett brev från UC om att en kreditupplysning gjorts på mig av ICA. Det var inte något intressant som stod i den upplysningen. Jag har inga betalningsanmärkningar och inga innestående skulder hos Kronofogden (inga hos Inkasso heller, men det syns ju inte).

Det jag däremot hade var en notis om att jag har haft skulder de senaste 2 åren (Januari 2010 betalades min sista skuld in och betalningsanmärkningarna var borta redan innan det hände). Den andra informationen som stod att kreditupplysningen hade talat om var att jag var nolltaxerad (vilket inte konstigt då jag har pluggat sen Januari 2008). Jag tänkte inte mer på det tills ett mycket tunt kuvert från ICA hamnade i min brevlåda:

”Tack för din ansökan.
Tyvärr kan vi inte erbjuda dig ICA Student och ICA Bankkort, baserat på den prövning som vi har genomfört.
Hälsningar
ICA Banken”

Jag vill inte ens ha deras särskrivna bankkort! Jag ville bara hade erbjudanden de erbjuder studenter. Det komiska är att det inte ens är ett kreditkort som jag skulle ha fått utan ett vanligt bankkort. Varför nekade de min ansökan?

Jag är en student. Jag pluggar heltid på Högskolan, jag har inga skulder och inga betalningsamärkningar, så varför skulle inte jag få de erbjudanden som de tillhandahåller? Jag skulle gärna ta emot dubbla poäng och billigare mat.

Nej, jag tvivlar på att ICA-banken nekade mig bankkort för att jag en gång i tiden hade skulder, jag tror det handlar om att jag inte har någon inkomst taxerad. Hur det går ihop med deras studenterbjudande, det vet jag inte. För om man som jag studerar på heltid och tar ut fullt studiemedel så har man ingen taxerbar(?) inkomst. Hur kan man ha ett erbjudande för studenter som inte de ”fattiga” studenterna får ta del av?

Hur mycket pengar jag tjänar har väl för bövelen ingenting med min  kapacitet att hantera ett bankkort. Ett BANK-kort! Inte ett kreditkort! Jag har inte ansökt om att få låna pengar, eller köpa mat på krita. Jag ville bara ha deras studenterbjudande. Jag har redan ett ICA-kort och hade hellre haft det kopplat till ICA Student än ett helt nytt bankkort.

Men, jag är inte värdig att ha få studenterbjudanden, utan det måste man ha inkomst för att ha. Stort fett FAIL av ICA det här. Jag är riktigt besviken, men mest av allt är jag arg. Ett erbjudande som exkluderar de som har det sämst är knappast ett bra erbjudande.

HÄR kan ni läsa om ICAs studenterbjudande.

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Personligt, vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till ICA Student – Inte för fattiga studenter!

  1. Det känns ju onekligen jättekonstigt. Jag har både studieskulder och noll inkomst, så jag är väl inte heller behörig om det är det som är problemet.

    • Xareena skriver:

      Ja, konstigt är vad jag tycker det är, och inte lite irriterande. Speciellt, med tanke på att vi nästan uteslutande handlar på ICA, så hade det inte suttit fel att få dubbla poäng på inköpen, men är man persona non grata så är man. 😦

  2. Lania skriver:

    Wow, vilka jävla ärkemuppar de är. :S Känns som att om de riktar sig mot studenter så kanske man får rucka lite på ”reglerna”, dessutom handlar det ju bara om ett bankkort, där du har dina egna surt förvärvade pengar, inte att du ska låna ur deras kassa.
    Så, kort sagt, det där suger. Det suger hästballe. (Pardon my French.) Och dessutom är det fult av ICA att de får folk att byta bank för att man ska få erbjudanden. Hoppas nån annan aktör (Coop, Willys) kan sno lite kunder från ICA genom att erbjuda något bättre.

    • Xareena skriver:

      Jag ringde faktiskt upp ICA-banken för att höra varför specifikt som de hade nekat mig studenterbjudandet och bankkortet, och svaret jag fick var på grund av en gammal skuld (betald helt och hållet sen nästan 2 år – 4 månader sen) och på grund av detta så kunde de inte erbjuda mig studenterbjudande. Jag gnällde och klagade på deras policy att bara erbjuda det genom deras bank, då jag gärna hade haft det bara på ICA-kortet, men fick som svar att ”vi vill erbjuda det bästa och det är bankkortet”. Att jag är totalt ointresserad att ha deras banktjänster då jag är väldigt nöjd med min egen bank spelar absolut ingen roll.

      Det tråkiga med det hela är att han till och med påstod att man inte får öppna bankkonto om man har gamla synder i bagaget(betalningsanmärkningar, skulder hos kronofogden eller som i mitt fall en upplysning om att jag har HAFT skulder tidigare).
      Det tyckte jag var konstigt då min bank inte nekade mig VISA-kort trots att jag då hade betalningsanmärkningar, men de var väl idioter enligt mannen på ICA-banken. 😦

      Det löjliga med hela soppan är det faktum att mina gamla skulder kom från Radiotjänst, eftersom jag varit dum nog att inte tala om för dem att jag utvandrat till Irland och att jag INTE skulle ha en TV ståendes i skogen som jag var tvungen att betala TV-avgift på ^^. Således var mina skulder till följd av min bristande kunskap om att Radiotjänst inte får meddelande om att man inte bor kvar i landet och skickar därför ut räkningar till den gamla adressen utan personens vetskap. Idiotiskt – javisst! Men, skulden var inte till följd av att jag sket i att betala mina räkningar, utan på grund av ett misstag.

      Dock, tar inte folk sådant i beaktande utan de kollar bara på sina papper och låter datorn bestämma att eftersom folk som har haft skulder tidigare kan skita i att betala sina skulder så ger de dem inte ett bankkonto trots att det inte handlar om att ge kredit eller lånat ut pengar till vederbörande

      Förlåt mig för min långa vägg av text till svar, blev bara lite upprörd när jag tänkte på skitarna på ICA. 😛

      • Ina skriver:

        Men huj… vilken… person. Nej alltså ÅH vad sur jag blir O: Jag har alltid tyckt att ICA är riktigt bra men det här är ju helt jädra befängt alltihop.
        ”vi vill erbjuda det bästa och det är bankkortet”
        Det är alltså egentligen ett ”Vi måste få fler kunder till vår helt meningslösa bank!”-trick, inget trevligt erbjudande till studenter. Hujj.

      • Lania skriver:

        Jag håller med dig till fullo, det är så illa när det är misstag eller i vissa fall företags fel som gör att folk hamnar hos kronofogden och får anmärkningar. Tack för att ni vill hjälpa folk i livet liksom. 😛 Man blir ju illamående. :/

  3. Xareena skriver:

    Japp. Och, trots att de kunde se hur många tusenlappar i månaden som vi spenderar där var vi inte välkomna att bli medlemmar i deras sketna ”VIP-klubb”.
    Tyvärr, har de fortfarande den billigaste maten och bästa erbjudanden för oss så att sluta handla där skulle bara slå hårdast på oss, men de kan vara säkra på att jag inte kommer att ansöka om ICA Student igen. Dessutom så tar de bort erbjudandet för studenter som fyllt 30, så nästa år är jag i alla fall inte välkommen, varför man nu skulle vara mindre student när man fyllt 30 vet jag dock inte. 😦

    • Lania skriver:

      Jag tycker ICA verkar helt frånkopplade från verkligheten.
      Det är många som tar sabbatsår och jobbar (kan ta mig själv som exempel) och inte pluggar eller hittar rätt förrän långt senare i livet.
      Student är student, oavsett ålder! Och så länge studenter lever på existensminimum så måste rabatter finnas! Det spelar ingen roll om man är 21 eller 57! Så fort man pluggar så tar ekonomin en stor dipp nedåt. Jag bävar därför för att börja plugga igen, för att jag kommer bli fattigare än jag redan är, men kanske kommer en utbildning hjälpa mig att tjäna mer i slutändan… :/

  4. Mats karlström skriver:

    Är det ingen som känt för att försöka stämma ICA? Att de bara har haft mage att våga använda en kanal till svenska studenter, MECENAT, är ju fullständigt mindblowing! Jag kan tänka mig att åtalsrubriken skulle bli: urkundsförfalskning av ärlighet! Det skulle kunna leda till skadestånd till alla studenter som ICA på förhand bestämt inte är intressanta för ICA men som erbjudandet om ICA student ändå gått ut till som om det varit ett fullt seriöst erbjudande till samtliga svenska studenter på eftergymnasial nivå.

    • Elin aka Xareena skriver:

      Det hade ju varit något. 🙂 Problemet är väl att de studenter som ICA ratar troligtvis inte har råd att sätta igång en rättsprocess (jag vet att jag inte hade det) så sannolikheten är rätt liten att det skulle bli av.

Kommentera

