Tillbakablick v.32

Jag var lite orolig att den här veckan skulle bli rätt så tom av sig här på bloggen, men så var inte fallet. I slutänden så blev det en packad vecka med en hel drös med fina inlägg. Dessutom så publicerade Xareena ett inlägg som hon gästbloggat åt Megazine och deras tema om nörderi som var otroligt roligt att läsa om. Veckan kantades dock av både besvikelser så väl som roliga inköp.

Familjeveckan

Vi kan börja med det roliga. Köpcentret ”Giraffen” i Kalmar har under sommaren haft speciella dagar med roligheter för barnen. Vi har dock aldrig fått möjlighet att ta oss dit, men i veckan så fick vi äntligen det. Barnen fick hoppa i hoppslott, en ansiktsmålning, och godis att ta med sig. De hade otroligt roligt.

Det som barnen verkligen hade sett fram emot var att gå på Rix FM-festivalen. Ni som har följt bloggen vet att det blev en mindre lyckad vistelse som vi helst lägger bakom oss. Däremot så har grabbarna varit på kalas hos en kompis, vilket var roligt för dem. Lilltjejen fick stanna hemma med oss, men fick oss då för sig själv, vilket hon behövde. Allt eftersom sommaren har gått så har hon nämligen blivit allt mer krävande när det gäller uppmärksamheten. Även grabbarna har fått lida då den lilla busen slagit grejer i huvudet på dem för att de ska börja jaga henne. Fel sorts uppmärksamhet det vill säga.

Däremot så är vi inte oroliga. Runt 6-års åldern så kan barnen bli lite mer busiga och stirriga. Vi kör helt enkelt på som vanligt och försöker få grabbarna att ha överseende med sin bråkiga lillasyster. Lilltjejen får vi helt enkelt förklara gång på gång för varför det är oacceptabelt att bete sig som hon gör just nu, vilket kommer att fastna till slut. Problemet med föräldrar som ger upp är att de inte inser att barnen faktiskt förstår att det är fel att göra som de gör, utan det finns antagligen en förklaring till att de beter sig illa. När de sedan är äldre så kommer de förmodligen att mogna och kommer då komma ihåg vad som är moraliskt rätt.

Spelveckan

I veckan har jag börjat spela Dragon Age II. Det roliga är att jag inte har spelat ut Dragon Age: Origins ännu. Däremot så ångrar jag inte mitt val. Jag borde spela det jag känner för oftare. På något sätt så finner jag nu motivationen till att faktiskt spela mer och inte byta mellan spel hela tiden.

Dragon Age II har än så länge varit lite svajigt. I början känns storyn obefintlig, fast ju längre jag spelar desto mer blir jag indragen i den. Däremot så är jag måttligt road över att verkligen alla grottor ser likadana ut. Det enda man gör är att sätta ingången vid olika platser och stänga av vissa områden i grottan för att få variation. Verkligen dåligt gjort måste jag säga. Däremot så gillar jag stridssystemet, vilket har fått negativ kritik från många håll. Det är verkligen underhållande att allting går så fort.

Jag har dessutom varvat Dragon Age med Zelda Ocarina of Time 3D. Eftersom jag inte spelat klart spelet till N64 så kommer det att bli otroligt roligt. Än så länge så är jag klar med det tredje templet. Mer säger jag inte då jag riskerar att spoila spelet för de som inte spelat det.

Under veckan så har vi även inkasserat 2 spel. Jag cyklade över till Media Markt och köpte Civilization V: Game of the Year Editon till mig själv, och Lego Harry Potter: Year 1-4 till min fru. Hela kalaset gick på 348 kr, vilket inte är så illa pinkat enligt min mening. Tyvärr så håller mitt grafikkort på att dö, så det blir väl att jag får använda mig av min frus laptop (ve och fasa) när jag spelar Civ V.

Den här veckan så kommer vi närmare flytten den 2 September, vilket gör att det lär bli mer packning om dagarna. I slutet av veckan så kommer dock grabbarna att åka med mina föräldrar till Turkiet i en vecka, vilket gör att vi kanske ändå hinner med att spela en del.

Syns och hörs. Game On!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

