Jag är en nörd och stolt över det!

Det här inlägget publicerades först på megazine.se som är en blogg av, om och för nördar i alla dess former.

När jag var liten var nörd ett skällsord. Var man en nörd så var man en tönt som inte passade in i mallen helt enkelt. Idag är nörd något folk är stolta över att vara, det är positivt. Men, en liten del av mig saknar utanförskapet och stigmatiseringen av nördar eftersom det innebar att man var annorlunda och det är något jag alltid velat vara. Speciell till och med, även om det var med ett hånleende som orden uttalades.

Trots att jag är en nörd så känns det inte som att jag passar in i den mallen heller, jag har inte nördiga kläder på mig och glasögon; det har jag för att jag måste (inte för att det är snyggt). Jag önskar att jag kunde vara en perfekt nörd, men jag är bara jag. Konstiga Elin med intressen som gränsar till besatthet.

Jag spelar TV-spel. Jag har 15 platinumtroféer och äger 2 stycken PS3or, en xbox 360, ett wii, en DS, ett psp, Gamecube och en PS2:a. Dessutom har jag 2 stycken bärbara datorer och en HTC Desire HD.

Mitt största intresse är såklart TV-spelen, men jag läser också böcker och blev överlycklig när min kära mor gav mig hennes 2 svarta Billy-bokhyllor, eftersom det innebär att jag kan lägga upp resten av mina böcker och dessutom kan jag köpa mer. Jag är väl ganska mainstream när det gäller mitt läsande. Jag gillar Harry Potter, Twilight-böckerna, Sookie Stackhouse (som True Blood bygger på) och min absoluta favoritförfattare är Nora Roberts. Å andra sidan så är Stephen King min stora idol, och Koontz, Poe och Lovecraft lästes frekvent när jag var tonåring. Dessutom älskar jag deckare, speciellt sådana som inriktar sig på rättsmedicin och kriminalteknik.

Förutom TV-spelandet och läsandet, så älskar jag Science-fiction. Jag har hela Star Trek Voyager på DVD och ser fram emot att se hela serien igen när tid finns. Men, även om jag skulle vilja vara en Trekkie så kan jag knappast kalla mig det heller.

Jag har helt enkelt för många intressen. Jag är en allätarnörd. Jag suger i mig allt som är nördigt, älskar teknik och kan sitta i timmar och bara dregla över Alienware-laptopar, smartphones, spel, böcker och TV-serier. Jag skulle vilja köpa allt, men då jag inte är miljonär får jag välja det jag vill ha med omsorg istället för att bara köpa allt jag ser. Jag skulle, om jag kunde, uppgradera mobiltelefonen varannan månad, men det skulle jag aldrig kunna ursäkta för min man som trots att han är förstående inte kan förstå behovet att hålla ny teknik i handen.

En del av mig önskar att jag vore insnöad på en enda nördighet, men jag kan inte begränsa mig. Jag läser det mesta som jag kommer över, även om jag har mina favoriter och håller mig till dem,  och jag spelar de flesta spelen som kommer ut, (dock inte alltid precis när de kommit ut) och jag skulle gärna nörda ner mig i EN TV-serie, men jag har så många favoriter att det inte går. Jag saknar den fanatism som man kan se hos exempelvis Dr. Who-nördar, eller Trekkies för den delen. Och det gör mig lite avundsjuk. Samtidigt får jag väl vara lite stolt över mitt allätarnörderi, för jag är en nörd och jag är stolt över det

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Personligt, vardag och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Jag är en nörd och stolt över det!

  1. Jerry Olsson (Sätrapôjk) skriver:

    Jag älskar det här inlägget!
    Jag har kommenterat detta förut, men jag blir så glad när jag läser detta.

    Att vara en nörd är en bedrift. Något man ska vara stolt över, vilket jag läser att du är =)
    Jag är också stolt att vara en nörd.

    • Xareena skriver:

      Härligt att du är stolt över att vara en nörd du med. 😀 Visst är det en bedrift, det innebär ju att vi har ett starkt intresse.
      Det jag tycker är tråkigt är att det fortfarande finns en hel del som inte förstår att man har TV-spel och dylikt som intresse. Som Robert skrev i ett tidigare inlägg så är det fortfarande inte acceptabelt att vara en spelande förälder i mångas ögon.
      Fick frågan häromdagen hur jag hinner spela alla spel som jag spelar, och även om det var en genuint menad fråga blir man ändå lite nere eftersom ingen skulle fråga en golfare hur han hinner gå 18 hål på en helg. :/
      Eller fotbollsspelare som tränar var och varannan dag och dessutom spelar matcher på helgerna.

      Det är väl kanske därför jag trivs så bra på Twitter och gamerskaran där. För det är ingen som höjer på ögonbrynen om man säger att man klarat ut ett spel eller att man nyss köpt ett nytt.
      Tack för kommentaren i alla fall, och tack för att du är en av de trevliga spelföräldrarna som gör att man inte känner sig så ensam i alla fall. 🙂

      • satrapojk skriver:

        Jag vet hur du känner dig.
        Jag får många gånger frågan utav bekanta om jag inte för gammal för att spela, och särskilt när jag är förälder.

        Det är väl bra att vara en gamer och förälder på samma gång.
        Jag skulle vilja lära min dotter och det blivande barnet som är på väg så mycket om tv-spel som möjligt – precis som min far lärde mig om musikhistoria.

        Det känns jättebra att det finns fler som jag – gamer och förälder, precis som du och din make är =)

  2. Henke Elsberg skriver:

    Själv tycker jag att det är otroligt skoj att på senare tid fått äran att träffa likasinnade på twitter och IRL som delar samma passion som jag. I min närmsta bekantskapskrets känns det fortfarande som jag är den där konstiga ”utstötta” enstöringen som sitter hemma och spelar tv-spel och är asocial.

    Jag har nog aldrig haft så mycket kontakt med människor som nu och just detta på grund av mitt nörderi 😀

Kommentera

