Pussel i spel och verklighet

Jag tittar på när den äldsta grabben sitter och spelar Epic Mickey på vår Wii. Han kommer inte vidare och ber gång på gång om hjälp. Det han behöver hjälp med är egentligen inte speciellt svårt enligt mig. Det hela handlar om att använda de krafter man har till sitt förfogande i spelet och radera ut en vägg så att man får sig en ”dörr” till nästa område. Jag vet ofta om de här lösningarna, men det vet inte grabben. Ibland kan det vara svårt att förstå att jag har så mycket mer erfarenhet än han har när det gäller att spela tv-spel. Jag vet på ett ungefär hur många pussel ska lösas. Man kan säga att det sitter i ryggraden. Men ibland så glömmer vi att andra spelare kanske inte är så vana vid att spela som vi är. Då kan det vara lätt hänt att frustrationen kommer smygande och man kan spotta ur sig saker som: ”Men det förstår du väl…” eller ”Det är ju enkel uteslutningsmetod som gäller…”. 

Detta fick mig att börja fundera på hur pussel är uppbyggda. Finns det verkligen en stor variation av pussel i spelvärlden, eller är alla kopior av varandra. Första tanken som kommer up är Tetris. Hur många pusselspel har egentligen inte samma tankebanor när det gäller problemlösning. Ta den här biten för att eliminera den här biten, och så vidare. Det är simpelt, och alla kan lära sig. Den här typen av pussel är annorlunda från den som jag beskrev i början av texten, här handlar det istället om att öva sig för att bli bättre och effektivare. Samma sak gäller strategispel som Starcraft som använder sig av ”sten-sax-påse”-metoden. Den här soldaten är effektiv mot den här soldaten, och så vidare. På så sätt kan jag tycka mig se att den här typen av pusselmoment lever kvar i många olika genrer, fast under ytan. Under ytan så spelar vi spel som liknar varandra, men som på utsidan ser helt unikt ut.

Sedan har vi plattformsspelen. Här handlar det ofta om att flytta en låda för att kunna komma åt en plats för att sedan komma åt en spak. Här har vi ett händelseförlopp som (förhoppningsvis) skall leda till att man antingen blir belönad med en liten truddelutt, kanske en vacker filmsekvens, eller att man kanske hittar en gömd skatt. Trots att det finns olikheter från den förra pusseltypen så tycker jag ändå att de har något gemensamt, och det är att det går att lära in sig vad man ska göra. Många plattformsspel använder sig av samma händelseförlopp, och många gånger så visar man vad man ska göra för att komma vidare. Ofta sker detta med hjälp av att ett föremål skiner, blinkar eller liknande. En van spelare som jag har ofta inga problem med att gissa sig fram lösningen, men mitt barn eller någon annan som inte är en van spelare får det betydligt jobbigare att hitta de här för oss självklara hjälpmedlen. Jag vet själv att det tog ett tag innan jag lärde mig att tänka utanför lådan och se längre än min näsa räckte. Jag lärde mig helt enkelt genom att titta på hur andra spelade och hittade lösningar genom att gissa mig fram. Ofta bytte jag erfarenheter med vänner och liknande, cilket även det hjälpte mig att bli en bättre spelare. Idag sitter jag med mina erfarenheter från spelen och funderar alltså på varför alla pussel liknar varandra. Med det sagt så kan jag dock säga att jag inte är någon stjärna när det gäller problemlösning, men att jag ändå klarar mig betydligt bättre idag än vad jag gjorde för några år sedan.

Däremot så är det inte speciellt konstigt egentligen. Sedan urminnes tider så har vi människor gjort spel och pussel som vi löser antingen tillsammans med någon eller för oss själva. Problemlösning har funnits länge, och man har hittat tecken på brädspel sedan runt 3000 f.Kr. Det roliga är att man alltid kan hitta tecken på problemlösning, vilket ändå är en del av vår vardag. Varje dag präglas vi av val och tvingas att tänka igenom en händelse för att lösa något i vår vardag. Packning är en otroligt enkel jämförelse. När vi antingen packar väskan för en resa eller packa i våra varor i en matkasse så gör vi det ofta efter ett system. Ofta handlar det om att få i så mycket som möjligt, som ska ta så lite rum som möjligt. Det är ett slags pussel helt enkelt som inte är helt olikt Tetris. Vi har lärt oss att inte lägga äggen längst ned och mjölken överst. Vi har lärt oss det genom att antingen byta erfarenheter eller efter att bittert fått erfara en verklighetens game over när kassen helt plötsligt börjat droppa från de krossade äggen.

Det jag vill ha sagt är helt enkelt att pussel i spel egentligen inte är något som är speciellt unikt. Det är enligt mig en projektion av verkligheten, gjord till en rolig lek. Vi lär oss och vi blir bättre. Vissa typer av pussel kräver skicklighet eller erfarenhet, andra kräver både och. Frågan är därför hur mycket mer variation vi verkligen kan få i våra pusselmoment. Finns det mer att hämta från verkligheten, eller bygger allt på samma grundpremiss? Istället kanske vi får se mer spel i form av Henry Hatsworth in the puzzling adventures där man växlar mellan plattformsspelande och gammal hederligt tetrispusslande. Kanske kommer vi få se mer av spel som Might and Magic – Clash of Heroes som använder sig av pusselmomenten till att göra någon form av strategispel. Jag tror i alla fall att idéerna kommer att fortsätta att flöda, men jag tror också att de alltid kommer att komma från verkliga erfarenheter och problemlösningar, precis som med allting annat.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

