Skönhetsfixering i spel kryper ned i åldrarna

För en liten stund sedan så satt jag inne på internet och letade upp nya klädesplagg som min lillasyster skall kunna använda i sitt the Sims 3. Det har lösts på ett väldigt smidigt sätt jämfört med de 2 tidigare spelen i serien då det finns en speciell mapp där man lägger de filer som man vill föra in i spelet, och sedan är det bara att installera de olika filerna. Det har skett ett stort steg framåt i utvecklingen för the Sims, men det var fortfarande något som slog mig när jag bläddrade igenom alla klädesplaggen som fanns, och det var hur man framställde de Simmar som skulle föreställa modeller för de klädesplagg som man kunde ladda ned. Precis som i vilken modevisning som helst så var modellerna pinnsmala med bröst som skulle få vilken porr-skådis som helst att svimma av avundsjuka. Herrarna hade istället spindelsmala ben som inte såg ut att innehålla ens ett strå av muskelfibrer. För att dock lugna ned er en smula så är det inte Maxis eller EA som står för de här klädesplaggen, utan enskilda privata utvecklare. De officiella plaggen går istället att skaffa sig i onlin-shopen i spelet.

Är det så här man vill att killar ska se ut idag?

Det enda som jag egentligen talat om hittills är hur modellerna har sett ut, och inte själva klädesplaggen i sig. Klädesplaggen är vågade och visar det mesta på kroppen och någonstans så känner jag igen att jag hört hur unga tjejer har talat om den här utseendefixeringen, det är bara att jag först nu ser den framför mig. Visserligen så hindras man att göra sin Sim alltför smal i spelet, men det hindrar inte moddarna från att göra så att sina skapelser blir pinnsmala i alla fall. Kläderna har i de flesta fall en kod installerad som gör att din Sim ser onaturligt smal ut ifall h*n använder sig av de kläderna. Det hemska är att det inte bara gäller de vuxna simmarna, utan även ned till barnåldern i spelet. Barnen i the Sims får alltså ett utmanande sexistiskt utseende som skulle få varje pedofil i världen att pinka på sig av förtjusning.

En sak som jag även oroar mig för är hur de här personerna som skapar klädesplaggen tänker och känner. Antagligen så finns det många ungdomar som spelar det här spelet, och när jag ser de här kläderna så känns det som om det finns oändligt många ungdomar som är missnöjda med sitt utseende. De här utmanande kläderna med pinnsmala modeller är även de som har laddats ned mest gånger, och det med god majoritet. Frågan är då om det alltså sitter många ungdomar som är deprimerade över sitt utseende och gör om sig själva i dockhuset the Sims 3? Kanske drömmer de om hur de skulle vilja vara? För mig som inte sett så mycket av det här i mitt liv så kommer det som en chock då det verkligen verkar som att tjejer påverkas till den grad att de vill ändra på sig själva.

Nog för att man kan skaffa getingmidja, men är det något som ska ses som ett skönhetsideal?

Sedan har vi den gruppen som fortfarande är oskyldigt omedvetna om de krav som ställs av omvärlden. Hur ska en 8-åring som börjar spela the Sims kunna hantera den ström av utseendefixering som kommer från internet? Hur ska vi som föräldrar kunna stå emot och hjälpa våra barn att inte känna sig värdelösa över sitt utseende när det antagligen sitter vuxna människor som känner samma sak? Det vi måste börja med är att bli engagerade i våra barns sysslor. Vi måste veta vad det är som de spelar och samtidigt se till att barnen inte använder sig av de här nedladdningsbara klädplaggen. Kanske bör man, precis som jag, själv ladda hem de plaggen man anser acceptabla. För en förälder som inte är speciellt kunnig med dator-spel och liknande, så kan detta vara en tuff uppgift, men inte omöjlig. Det man alltid ska komma ihåg är att det inte är så enkelt att du bara kan dumpa din unge framför datorn och hoppas på att h*n inte går in på olämpliga sidor eller spelar olämpliga spel. Som förälder bör du läsa recensioner, höra dig av från vänner och bekanta. Kanske kommer du lära dig någonting om det spelet som ditt barn spelar som du inte anser lämpligt för just ditt barn.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

