Fuskare förstörde mitt Pokémon-spelande

Nu sitter jag här igen och tränar mina Pokémon som jag precis har fångat. Jag ska göra det igen, jag ska bygga mig ett lag bestående av 6 Pokémon som klassas som några av mina favoriter. Däremot så kan jag inte lova att mina Pokémon kommer att vara kraftfulla eller liknande, utan jag väljer oftast bara de som tilltalar mig rent allmänt. Det gör nämligen inte så mycket ifall de inte är jättestarka, för de ska nämligen enbart användas när jag spelar single player. Och varför spelar jag då inte över internet undrar ni? Därför att det finns fuskare säger jag.

Det hela hände för flera år sedan. Jag spelade online ett flertal gånger på mitt Pokémon Pearl, men jag vann sällan. Visst, jag är inte speciellt duktig rent allmänt. Däremot så blir man lite överrumplad när en Pokémon som ska vara groteskt långsam helt plötsligt är snabbare än en av de snabbaste Pokémons som finns. Många gånger grubblade jag över detta tills jag fick höra från en av mina vänner om hur man kunde fuska på Pokémon. Många spelare använder sig av piratkopierade versioner av spelet, men de har ändå tillgång till att spela på internet. De här personerna kan ladda in spelet på datorn och använda diverse fusk för att ändra statsen på sina Pokémon så att de blir maxade. Efter den upptäckten så blev jag inte längre förvånad när en motståndare var groteskt snabbt och sulade iväg en attack som va ”not very effective”, men som ändå slog ut min stackars Pokémon på ett slag.

Nu vet jag inte ifall det är så här på det nya spelet eller om Nintendo har fixat detta, men jag känner ändå ett motstånd till att gå online. I ett spel som heller inte erbjuder så mycket som jag skulle vilja efter att spelet är slut, så blir man illa tvungen att börja titta på onlineläget som fått sig en upphottning. Street-pass var för mig en helt onödig funktion som jag aldrig fått användning för, vilket gör att en del försvunnit för mig där också. Däremot så har jag inte ens gått online för att byta Pokémon och jag har inte ens provat Dream World. Kanske borde jag det. Kanske borde jag gå vidare för att jag missar underbara funktioner. Kanske kommer jag bli bränd igen.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Fuskare förstörde mitt Pokémon-spelande

  1. Ina skriver:

    Jag har inte heller spelat så mycket online, men det beror mest på att jag inte har nån tävlingslust 😛 Jag tycker alltid att det är tråkigt att möta människor i spel (därav inte så mycket multiplayer öht) och det ger mig verkligen ingenting.
    Som du säger fuskas det en del, men det är även så att det finns mycket folk online som lägger ner hela år på att få fram ett ultimat team med rätt IVs, EVs, moves och items (helt utan att fuska alltså) som därför kan kännas fuskiga när man själva har en ”vanligt levlad” Pokémon.

    Dream World är rätt mysigt faktiskt, och vill du byta Pokémon nån gång så vet du var du kan hitta en riktig Pokémon-nörd att göra det med ^^

    • Robert skriver:

      Jo, jag vet att man kan EV-träna osv (vilket jag inte orkar) men man märker skillnad på en fuskad pkm.
      Kanske ska prova Dream world. Kul att man känner människor som du. Ska definitivt kontakta dig om jag känner för att byta ngn gng. 🙂

Kommentera

