En dag bara för barnen

Med ”bara för barnen” så menar jag så klart att vi nästan enbart spenderade tid med de tre äldsta barnen här hemma. Just under gårdagen så var det otroligt roligt och det var faktiskt ett tag sedan som barnen hade oss för en hel dag. Det har alltid kommit något emellan. Så igår så fick vi en chans att spendera tid med barnen då det var marknad i Kalmar.

Marknader kan vara riktigt roliga, men precis som med allting annat så handlar det om att man ska ha pengar att spendera på allt det där som finns överallt. Visserligen så kan man bara gå runt och titta, men hur kul hade det varit för barnen egentligen? Det enda som de skulle fått ut av det besöket hade i sådana fall varit besvikelse och svartsjuka över att andra barn har råd med saker som de aldrig kan få tillgång till. Hade så varit fallet så hade man lika gärna kunna stannat hemma.

Däremot så slog det mig att marknader faktiskt inte är som det var förr. När jag var yngre så hittade man föreningar som sålde diverse prylar eller ätbart för att tjäna pengar till föreningen, men idag hittar jag bara tält efter tält som säljer samma massproducerade leksaker eller godis. Dessutom så finns det karuseller som verkar hållas ihop av rostiga skruvar men som ändå kostar mer än dubbelt så mycket att åka än en finare karusell hos t.ex Grönan eller Liseberg. Nej, jag vill ha en marknad där jag kan hitta fynd från privata människor som t.ex tidningar eller dylikt. Kanske borde jag gå mer på loppis då?

Ciaran följde dock inte med till marknaden och inte Elin heller eftersom hon inte mådde speciellt bra, dessutom brukar hon få lite panik bland större folkmängder. Efter en diskussion så kom vi även fram till att Ciaran inte heller skulle missa någonting om han stannade hemma eftersom han är så liten än så länge. Dessutom så hade det varit fruktansvärt jobbigt att släpa på en barnvagn ibland alla de människor som var där.

Gratisballong som barnen helst ville använda till att inandas helium från. Sedan blev det propagandatal när Alex frågade vilket parti som var bäst. 🙂

Väl på plats så träffade barnen en kompis som följde med oss en stund. Efter det blev det sockervadd och inköp av diverse godis och munkar. Barnen fick även lite pengar att utnyttja på nöjesfältet för att vara med i lotterier och tävlingar. Den äldsta vann t.ex första pris i pilkastning. Även om barnen var lite gnälliga som barn alltid är så hade vi väldigt roligt. Väl hemma så fikade vi med donuts tillsammans med Xareena.

Dagen var ändå inte slut. Jag cyklade nämligen iväg till affären och inhandlade ett startpaket till Pokémon TCG (Trading Card Game). Inspirationen kommer från ett inlägg på Spelografi, och jag tycker definitivt att man ska kunna dela barnens nöjen för att kunna ha roligt tillsammans med dem. Eftersom jag som barn spelade just det här kortspelet i mängder så satt reglerna i ryggraden. Jag behövde bara uppdatera mig med några nya småregler. Barnen och jag satt sedan och byggde dem en varsin lek, vilket bara det kan vara väldigt roligt. Kvällens timmar gick sedan fort när jag och de två äldsta grabbarna satt och spelade Pokémon TCG hela kvällen samtidigt som de åt snacks och jag drack Cola. Det blev en otroligt mysig dag med barn som var nöjda och förklarade hur mycket de älskade sin mamma och mig. Finns det någon bättre belöning för att ha haft roligt? 😉

Spelkväll med barnen som höll på i timmar. Ciaran hjälpte mig att dregla ned korten. Vet inte om han gjorde det i tron om att det skulle bringa tur eller något.

Mot slutet av dygnet så fullbordades kvällen med att Xareena och jag tittade på the Green Hornet. Det ska då förklaras att vi varit ovetande om händelserna i Norge till strax innan vi skulle sova. Lite konstigt känns det att ha haft en sådan underbar dag när något så tragiskt hänt. Vi passar på att sända ut all kärlek vi har härifrån Spelföräldrarna till de drabbade. Med de orden så slutar vi.

Inlägget på Spelografi som jag inspirerades av hittar du här!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Familjen och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

