Jag är ingen kvinna!

Att ha spelat så mycket rollspel som jag gjort under den senaste tiden har fått mig att fundera. Tyvärr så handlar det inte om svaret på den ultimata frågan kring livet och dess mening. Nej, jag satt här om dagen och tittade igenom mina karaktärer som jag skapat i Guild Wars och noterade att den första karaktären som jag skapade faktiskt är en kvinna. ”Men du är ingen kvinna?” kanske många av er tänker nu, och jag kommer heller inte att påstå att jag är det. Däremot så funderar jag på varför jag valt att spela en kvinnlig karaktär, vilket jag även valt att göra i andra spel vid tidigare tidpunkter.

Till att börja med så tänkte jag förklara att jag faktiskt föredrar att spela som en manlig karaktär. Själva grejen med att skapa en karaktär i ett rollspel enligt mig är att skapa sig ett alter ego som på flera sätt speglar hur idealet av en själv skulle sett ut i det här spelet (om du själv får bestämma dvs). Självklart så skapar jag mina karaktärer så att de ser mycket coolare ut än vad jag i verkliga livet är, och det är lite det som är grejen. Ibland så skapar jag karaktärer som inte ska föreställa mig, men då handlar det däremot om att det finns andra förklaringar till att jag valt att göra så. När jag spelar som en manlig karaktär så handlar det då nästan alltid om rollspelande, och då menar jag rollspelande i den meningen att jag först väljer ut en personlighet på min karaktär och utvecklar hans utseende efter den. Dvs en ruffig karaktär får ofta ett ruffigt utseende osv. Därefter så spelar jag igenom spelet som den här karaktären, vilket gör att jag kan uppleva spel som Fallout: New Vegas på fler än ett sätt. När det gäller att spela som kvinnliga karaktärer så har jag dock andra förklaringar. Här kommer några:

Vi kan börja med min karaktär i Guild Wars vid namn Nenya Briztra. Hon är en Elementalist/Monk och jag valde den här builden för att jag ville fokusera på healing med en större mana-pool, vilket fungerar ganska så bra i de flesta fall. Nu är det så att jag kunde ha valt att spela som en manlig karaktär, men problemet är helt enkelt att de är så förbannat fula. Under tiden som jag spelade Guild Wars så var jag även väldigt homofobisk, vilket gjorde att jag inte valde en manlig elementalist på grund av att de passade in i mina fördomar kring hur en homosexuell såg ut. Så ni som trodde att jag valde en kvinnlig karaktär för att jag skulle fiska dreglande medhjälpare efter mig har helt och hållet fel. Däremot så tror jag att jag mognat en smula då jag idag oftast väljer manliga karaktärer oavsett deras utseende. Ett exempel är Draeneis från World of Warcraft där jag spelade som en kvinnlig Draenei eftersom de manliga var fula enligt min mening. På senare år då jag tagit upp WoW ibland så har jag istället spelat som en manlig Draenei.

En annan anledning till att jag ibland väljer en kvinnlig karaktär är på grund av att storyn ändras, eller för att jag kan få trophies/achievments som belöning. Ett exempel på detta är Dragon Age-spelen där man kan ingå i diverse romanser beroende på ifall man är kvinna eller man i spelet. Vissa personer är visserligen lagda åt båda hållen, men jag frågar mig om de verkligen är det i spelet. Visserligen så går till exempel Zevran ut med att han gillar båda könen, men frågan är om det alltid måste vara så. Kan det inte vara så att en karaktär är homosexuell bara för att det är just du som spelar? Det är i alla fall vad jag skulle önska av ett spel.

Ett sista påpekande till varför andra väljer en kvinnlig karaktär kan man hitta i till exempel Mass Effect. Många väljer där att spela som den kvinnliga Shepard på grund av att röstskådespeleriet är bättre och för att det då tillför ytterligare inlevelse i berättandet. Jag har ännu inte provat på detta och kommer antagligen inte att göra det av den anledningen heller. Jag kommer antagligen för det mesta att spela som manlig karaktär i fortsättningen också, men det är som sagt inte ovanligt att man spelar som det motsatta könet i spel. Så för er killar som försöker ragga på mig i Guild Wars eller WoW i framtiden: Jag är ingen kvinna!

Draenei-kollaget är målat av PandaProduction. DeviantArt-hemsida

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

