Tillbakablick v.26

Den här sommaren är händelserik. I alla fall om man räknar med hur mycket som vi gör. Det här inlägget brukar jag till exempel skriva på söndagar, men söndagen gick ut på att spela igenom Dead Nation med frugan istället. Dead nation var som sagt ett av spelen som man fick välja i sitt ”Welcome Back”-paket från Playstation Store. Spelet var jättecharmigt och har många små referenser och kärleksförklaringar till Zombie-genren. Man har även valt att hylla Romero med sin egen trophy (vilket jag stolt berättade för min sombie-fanatiker till far).

Veckan som har gått har som sagt varit händelserik. Just jag och barnen har försökt att hitta på lite grejer. I och med att man varken jobbar eller studerar för tillfället så är det lite knapert, så man får ta sig tiden att hitta på saker att göra med barnen som inte kostar speciellt mycket pengar. Vi tog oss därför tiden att grilla lite i en skogsdunge som ligger i närheten av en lekplats. Grillplatsen ligger superbra till och det finns även grilltunna som man kan utnyttja (även om vi valde en engångsgrill i brist på briketter och kol). Barnen mumsade korv, kastade frisbee och lekte med kompisar i lekparken.

Grillkungen aka Mr Spelförälder

Under veckan så har vi även lärt vår egna 6-åring att cykla utan stödhjul på cykeln. Allt som allt så gick det på omkring 2 timmar, vilket hon var väldigt stolt över. Vägen dit präglades dock av en arg Lilly och en trött Robert som fick springa som om han var 18 år igen.

Jag och lilltjejen har även städat ur hennes rum under veckan. Vi tänker använda hennes rum till att förvara grejer som vi redan packat ned, vilket kommer förenkla flytten avsevärt. Just nu så bor hon inne hos storebrorsan, vilkethon även kommer att få göra i den nya lägenheten då Ciaran aka bebis ska få ett eget rum istället. Än så länge brottas vi dock med dilemmat i hur vi ska lösa att katterna klöser på tapeten. De har en fin klösbräda, men väljer att ignorera den. Frågan är dock om de kommer att fortsätta klösa på tapeterna i den nya lägenheten. Får vi dem inte att sluta så kanske vi måste göra oss av med dem, och det är ju inte speciellt roligt när det handlar om att vi ägare är inkompetenta, och inte katten. De följer ju bara sin natur.

Under veckan så vet ni kanske redan vad jag spelat. Det nämnde jag redan i den inledande texten, nämligen Dead Nation. Det jag däremot inte nämnde var att jag tjuvstartat på min skämshög, även om jag frågade om er åsikt i form av en tävling. Glöm inte att gå in och skriv någon rad till det inlägget så att ni får en chans att vinna Might and Magic – Clash of Heroes till DS. Allt ni behöver göra är som sagt att skriva vilket spel från min skämshög som ni tycker att jag ska spela i sommar. Skutta dit efter du läst klart!

Vad var det jag spelade då? Jo, Dragon Age: Origins. Vad kan man säga. Spelet har sin charm, men ibland tycker jag att det kan bli lite långdraget. Det innehåller långa etapper där det inte händer så mycket, även om det är mainquestet som man spelar. Sedan kan jag tycka att spelet inte är speciellt belönande. Kanske är jag handikappat av loot-fester som Diablo och WoW, men här känns det istället löjligt. Jag vill ha variation med mycket loot i de rollspel som jag spelar. Däremot så kan jag ibland ha lite väl höga förväntningar, men det är ju som sagt min smak, inte någon annans som jag ska gå efter när jag spelar ett spel.

Jag vet inte om man kan kalla det här för spelrelaterat, men jag funderar på att ominstallera min dator. Det kan vara väldigt tidskrävande i och med att man ska hålla på med flytten samtidigt, men av någon konstig anledning så känner jag för att göra det nu. Samtidigt så vill jag fräscha upp bloggen, vilket jag har sagt sedan start att jag ska göra. Däremot så har jag begränsade kunskaper om det mesta som involverar datorer, så även det kommer att vara tidskrävande och svårt för mig. Vi får helt enkelt se när jag får tid för dessa projekt.

Nu sitter jag istället och funderar över den här veckan. Det kanske inte blir så mycket skrivande under den kommande tiden. Under tisdagen så kommer min bror på besök, och han stannar tills på torsdag. Under torsdagen så kommer vi även att åka till mina föräldrar, där vi kommer att stanna några dagar. Jag kommer att skriva på twitter och kanske publicera något inlägg, så fortsätt gärna att titta in. Hoppas ni får en bra vecka. Game on!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tillbakablick v.26

  1. Ina skriver:

    Tycker att det är så skönt att ha en helt nyinstallerad dator 😀 Jag blir alltid så rädd att jag ska missa att spara nåt innan jag wipear hddn dock 😛

    Jag tycker att det är bra när man inte byter equipment stup i kvarten i spel som Dragon Age, men jag förstår vad du menar. Det finns dock en hel del fina prylar att loota… mest sånt får man ju om man använder moddar ;D
    Det jag gillar med Origins är dialogerna och vissa delar av berättelsen (allt runt Orzammar tex), men striderna är blä och det förstör ju en del 😛

    • Robert skriver:

      Gillar oxå dialogerna, speciellt de med sina följeslagare. Satt en hel kväll i kampen och bara pratade med alla en gång.

Kommentera

