Tillbakablick v.25

Spelmässigt så är den här perioden döden. Alla firar nu midsommar och det kan ibland bli väldigt tunnt med inlägg från bloggare och twittrare. Jag vet själv hur det är. Man får gäster som kommer på besök och man försöker själv att göra så mycket som möjligt när man nu har tiden för att umgås med familjen.

Rent spelmässigt så känner jag att jag går framåt. Min skämshög har under sommaren blivit två spel kortare. I veckan klarade jag nämligen de Blob 2, vilket jag kommer att skriva lite tankar om i ett inlägg under veckan. Lite kort så kan jag säga att jag tycker det är ett helmysigt spel som många kanske glömmer bort, men som de flesta borde spela. Det är även ett av få spel som är grymt bra och som samtidigt passar barn i alla åldrar (även i vuxen ålder). Spelet klarade jag i mitten av veckan, men jag har inte hunnit ta upp ett nytt spel för att spela. Idag så funderar jag därför på att ta upp Dragon Age Origins, vilket jag länge känt att jag måste klara av. Inte bara på grund av upplevelsen, utan för att jag inte vill börja med tvåan förrän jag klarat ut det första spelet.

de Blob 2, ett spel väl värt att inkassera oavsett format. Väldigt bra för barn!

När det gäller de Blob 2 så fortsatte jag lite med spelet efter att jag klarat ut det. Jag spelar mest på PS3an, vilket gör att jag samlar på PS3ans trophies snarare än Xboxens achievments. I vanliga fall så är jag ingen trophy-hunter i den mån att jag inte kan spela ett spel som inte har trophies, utan ser mer trophies som en förlängning av spelet i sig. Det kanske är därför som jag inte har några platinum trophies. Däremot så ser jag min chans att få min första platinum på det här spelet. Det enda som krävs är lite samlande och tid. Vi får se hur det slutar. Tröttnade på det nyss, och jag tänker inte förstöra spelet genom att tvinga mig att spela igenom det i jakt på collectibles.

En av de jobbigaste delarna den här sommaren är att vi ska flytta i slutet av sommaren. Det betyder att vi har det lite stressigt med flytt. Än så länge har det inte skett så mycket, men det måste bli ändring på det snart. Vi har nämligen ett fullspäckat schema framför oss där händelser är utspridda över hela sommaren. Sedan så vill våra föräldrar ha oss på besök, så det måste vi även trycka in. Sedan så var det tänkt att bebisen skulle döpas i slutet av nästa månad.

Den här veckan har vi firat midsommar (vilket jag skrivit om i ett tidigare inlägg). Det är trevligt när familjen kommer på besök, speciellt för barnen. Deras mormor och morfar gör dem alltid på gott humör. Idag kom även mina föräldrar på besök. De är visserligen inte barnens riktiga farföräldrar, men de agerar som det eftersom deras riktiga farföräldrar inte är tillgängliga (bor på Irland och håller inte kontakten med barnen 😦 ). Det är då skönt att mina föräldrar så öppenhjärtat tar på sig den rollen, vilket barnen känner. För dem så är mina föräldrar deras farföräldrar.

Nu blickar vi däremot framåt mot en ny vecka. Jag tvivlar på att jag kommer spela klart Dragon Age Origins under nästa vecka, och jag kommer inte att stressa. Jag tycker att man ska njuta av spelen och ta den tid som det behöver. Därför förstår jag inte de som vill spela igenom spelen så snabbt som möjligt. När de sitter och skryter om att de redan klarat spelen så rycker jag bara på axlarna och sätter mig ned för att fortsätta njuta av äventyret som den andra personen redan är klar med.

I morgon så bröjar vi med packningen för flytten på allvar. På kvällen så ska de 2 äldsta grabbarna ta en spruta mot hepatit A eftersom de ska till Turkiet i slutet av sommaren. Ändå längtar jag efter nästa vecka. Nya händelser och nya spelupplevelser. Nu kör vi!

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Veckans Gamingmoments och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tillbakablick v.25

  1. Ina skriver:

    ”Jag tycker att man ska njuta av spelen och ta den tid som det behöver.”

    Jag gillar dig! 😀

  2. Fredrik skriver:

    ”Jag tycker att man ska njuta av spelen och ta den tid som det behöver.”

    Varken Dragon Age: Origins eller Dragon Age 2 (eller Mass Effect-liren för den del) lämpar sig särskilt väl för stress – det resulterar bara i att man blir irriterad över att det är väl maskerade, repetitiva grindfester. Man behöver ta det i ett lagomt tempo och låta all lore och karaktärer sjunka in. Rushar man igenom det, såsom jag gjorde med del 2, tror jag man kan lacka ur ganska rejält. 🙂

Kommentera

