Spela som en förälder, tänka som en förälder

Mitt sätt att se på spel har förändrats avsevärt sedan jag blev förälder. Visserligen så har jag tidigare funderat på vilka spel som skulle passa bra för barn och liknande och jag har många gånger blivit förargad när en spelrecensent har recenserat ett barnspel som om det vore ett spel anpassat för honom/henne. Men det är inte helt det jag syftar på. Jag syftar på det här med att leva med barnen samtidigt som man är en spelande förälder, för det finns så otroligt mycket som man ska tänka på som i mångas ögon kan verka självklart, men som i andras kan vara helt snurrigt.

Ibland stöter man på leksaker i from av NukaCola-trucks och krambjörnar, vilket gör att jag tänker på var barnen håller hus.

Här om dagen satt jag och spelade Fallout: New Vegas. Som vanligt så har jag stor inlevelse när jag spelar och jag kan nästan känna av lukten av avföring och levrat blod i grottorna när jag smyger mig fram. Grottan verkar öde, men överallt finner jag spår av att det en gång har varit människor här som gömt sig undan öknens fasor, men som bosatt sig i en grotta med farliga rovdjur. På något sätt så fäster jag ingen egentlig större vikt vid att det ligger skelett överallt, men helt plötsligt får jag syn på något som får det att knipa till i magen på mig. Vid en stol ligger det en leksaksbil och lite andra leksaker utspridda. Hade de barn med sig? Vad fick dem till att ta hit barnen. Det här är ingen plats för barn, tänker jag hastigt för mig själv. Jag lugnar mig snart när jag märker att det inte finns några barnskelett. Kanske var det bara en vuxen som samlade på de här prylarna?

Ibland stöter man på barnskelett, vilket känns i hjärtat.

Egentligen så är det här ingenting nytt för mig, bara att jag reagerar i den här skalan. Redan när jag var liten så reagerade jag starkt när ett barn råkar illa ut i skräckfilmer och dylikt, men det är inte förrän nu som jag verkligen börjat bry mig om vad som händer barnen i spel. På samma sätt så undrar jag var alla barnen finns i spelet. Är alla döda? (ve och fasa)

På samma sätt så finner jag att jag förändrat mitt tänkande kring vilka spel som är lämpliga för barn. Jag har inte gjort det till en hemlighet att jag inte låter mina barn spela speciellt mycket och att de heller inte får spela vad de vill. Som spelande förälder så har jag dock en fördel gentemot föräldrar som inte spelar. Jag vet vad som är passande för barn, och framför allt, vilka spel som är värda att köpa (inte många licensspel kommer in i vårt hus). Dessutom så spelar jag inte allt för grova spel när barnen är vakna eller hemma, även om det kan vara värre att spela ett läskigt eller vuxet spel än det är att titta på det.

Finns det fler som märker att de reagerar starkare när barn är involverad i hemskheter, även om det är fiction?

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltankar och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Spela som en förälder, tänka som en förälder

  1. pocketraver skriver:

    Jag känner likadant, kan utan någonsomhelst skam erkänna att jag började grina i filmen Hotel Rwanda eftersom det går så illa för familjerna där.

    Känner ofta även obehag i diverse spel där barn är involverade, tror dessutom att det är en extra mental spärr som lossas när man får barn som gör att man vill att barn rent allmänt ska må bra. Blir även oerhört upprörd när jag läser om barn som råkat illa ut. Det gäller väl de flesta, men har man barn så tar det direkt i hjärtat eftersom man vet hur mycket barnen är värda för en själv. (Ovärderliga dvs)

  2. Christian skriver:

    Självklart så håller jag koll på denna sida, har bara inte haft dator på över en månad så nu när nya kom hem så är suget efter info gigiantiskt. 🙂

Kommentera

