E3: Intrycken från Sonys presskonferens

Det här inlägget publicerade jag först på Spelografi.se.

Sony har under den senaste tiden utannonserat mycket exklusivt till sitt format, vilket fick en att börja undra. Fanns det plats för nya releaser och överraskningar, eller skulle vi bara få se en kopia från förra årets konferens?

Allt börjar egentligen bra. Sony gör exakt det som förväntas av dem och Jack Tretton ber om ursäkt för PSN-skandalen, och den här gången känns det verkligen som om man menar det. Man tackar alla spelutvecklare och spelare för deras hjälp och för deras tålamod. Man börjar alltså inte med bortförklaringar, vilket faktiskt enligt min mening hade varit helt onödigt och enbart dragit ut på tiden. Allt är redan diskuterat, nu gällde det bara att visa att man faktiskt var ledsen för det som hänt. Med glimten i ögat så går Tretton över till spelen.

3D, Sonys syn på framtiden

Sonys E3 konferens handlade till stor del om (surprise) 3D. Redan i början så får publiken ett par 3D-glasögon, och man kan utan tvekan se att det är den här vägen som Sony vill gå. Allt fler spel har3D-kompatibilitet och man visar upp ett vackert Uncharted: Drakes Deception och ännu än gång Resistance 3, som även det går i 3D.

Här överraskar sedan Sony. Efter att ha visat vad man egentligen redan vet och har väntat sig så visar man än en gång att man vill få spelare intresserade av 3D. Man utannonserade nämligen en 3D-tv som är speciellt gjord för PS3-användare. Skärmen må vara liten (23 tum om jag inte minns fel)  men kommer att komma i samma paket som Resistance 3 samt ännu en nyhet. Den här skärmen kan nämligen visa två bilder samtidigt så att två spelare ser olika bilder. Man kan kalla det för split-screen utan split-screen. Detta kräver visserligen 3D-glasögon, men jag kan se hur kul det kan bli att spela på samma skärm mot varandra utan att man behöver gnälla om att man tittar på varandras bild för att fuska till sig en vinst. Att man dessutom har en lite mindre tv gör att man kan sänka priset för att locka spelare till att köpa sig ett exemplar, vilket jag kan tro är väldigt lockande för spelare i längden.

Sony har även enligt min mening börjat gå en bra väg. Även om allt fler spel blir lidande på grund av att man trycker in 3D som en funktion så är det alltid en valmöjlighet till 3D man har. Man blir alltså inte tvingad att spela i 3D, men i och med att allt fler spel har den valmöjligheten till det gör att det blir allt mer lockande att skaffa sig en 3D-tv.

Under konferensen så flörtar man även med gamla titlar och utannonserade bland annat att ICO-samlingen kommer att få 3D. Detta var enligt min mening bara något som jag höjde ena ögonbrynet åt och ser enbart som en plus-grej, alltså ingen som kommer motivera mitt köp ytterligare.

Wii Move U

Lite roligt är det att Move anses vara en kopia på Wii-moten. Visserligen så är det samma typ av kontroll, men den använder sig av en helt annorlunda teknik. Däremot så är det ju ingen hemlighet att Sony vill ha Nintendos kunder, vilket ofta anses vara casual-gamers. Ändå får allt fler hardcore-titlar Move-kompabilitet.

Sony sattsar oväntat mycket på Move under E3 i år. Jag hade förväntat mig mindre titlar med Move-kompabilitet, men nu kommer man ut med att allt fler titlar ska kunna spelas med Sonys rörelsekänsliga kontroll. Däremot så fattades det nya titlar. Allt var egentligen bara tillsatt kompabilitet, inga egna Move-titlar som kunde stå på egna ben och som verkligen lockade. Även om jag gillar att det finns en valmöjlighet för spelaren att spela med vilken kontroll som man vill så hämmar detta ändå kreativiteten. Var är spelen som utnyttjar kontrollens unika förmågor som kan revolutionera som Wii-moten gjorde? Hur jag än vrider och vänder på det så kan jag inte tänka mig att idéerna är slut, även om det verkar så ibland.

Playstation är livet

Det som fick mig att börja dregla var nog NGP/PSP2 eller som den faktiskt kommer att heta: PS Vita. Namnet känns så här i efterhand ganska fräscht och man börjar faktiskt se hur Sony kan börja utmana Nintendo om den bärbara marknaden, speciellt efter att 3DS sålt så dåligt under den senaste tiden.

Till skillnad från 3DS så kan vi här se en rad spel under utveckling redan nu, och då talar vi i flertalet tiotal (vet inte exakt). För att imponera så börjar man med att visa Uncharted: Golden Abyss som såg väldigt trevligt ut och kommer antagligen och lanseras som PS Vitas flaggshepp.

En av mina personliga favoriter var Little Big Planet till Vita. I och med att hårdvaran går att användas på så många sätt så lär vi se ännu fler innovativa lösningar från privata kreatörer. Utöver detta så kommer vi även att kunna lägga över gamla kostymer mm från våra gamla Little Big Planet Spel till Vita-versionen.

För alla fightingsugna så utannonserades det även att Tekken vs Street Fighter kommer till formatet. Även om jag själv inte spelar så mycket fighting så kan jag se potentialen. En av anledningarna är PS Vitas onlinefunktion som verkar bra mycket bättre än den till PS3:an, vilket gör att vi kanske får se onlinefighting i ännu större utsträckning.

Något av det roligaste var priset på konsolen som kommer att ligga runt 2500kr (lite grovhugget räknat och gissande från min sida), vilket med tanke på allt som man får för det priset är otroligt billigt.

Nytt och Efterlängtat

Även om konferensen till en början inte bjöd på speciellt mycket nytt till PS3:an så fick vi i alla fall en del att se fram emot.  Dust 514 var något som jag oväntat fick upp ögonen för som var PS3-exklusivt. Även om trailern var ganska så intetsägande så var förklaringen desto mer lovande. Spelet är uppbyggt kring online-spelet EVE online och kommer på något vänster att kunna kopplas till varandra. Det låter naturligtvis väldigt lovande och är någonting som jag kommer att hålla ögonen öppna efter.

Att det inte bjöds på mer exklusivt än det som blivit utannonserat tidigare och det som utannonserades under E3 kan både vara positivt och negativt. Positivt i den mån att alla får ta del av många upplevelser, negativt i den mån att man inte kommer att få extra godis i spelet för att  man vill slå konkurrenterna på fingrarna.

Dessutom fattades det spel enligt min mening. Personligen så ville jag se mer gameplay av the Last Guardian, vilket vi hört oerhört lite ifrån. Jag vet knappt vad spelet ska gå ut på. Dessutom så har vi inte hört ett ljud från spelet Agent. Kommer det fortfarande, eller är det så att det helt enkelt inte bara kommer vara exklusivt för PS3:an längre?

Hur som helst så bjöd konferensen på ett stadigt tempo med en del höjdpunkter. Även om man enligt min åsikt slog Microsoft, så anser jag inte att man kan säga att det var tillräkligt bra. Jag tror jag hade förväntat mig någonting nytt utöver till exempel Sly4 (som jag aldrig spelat tidigare) som kunde tilltala en bredare publik av hardcorespelare. Jag antar att årets E3 har varit tredjepartsutvecklarnas år.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i E3 2011 och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

