Personal log: stardate -312278.94

Under senaste besöket på BVC (barnavårdscentralen) med lillplutten och lilltjejen så  fick jag fylla i en enkät om hur jag mår (psykiskt) och resultatet var ganska långt ifrån ett positivt sådant. Jag mår inte bra. Barnsköterskan tyckte att jag skulle gå till en psykolog för att få hjälp att må bättre och att utreda närmare hur jag mår.

Idag var jag hos psykologen. Efter över en timmes snack så kom domen: Svår depression. Jag vet inte hur jag ska beskriva känslan annat än som befriande. Livet kanske ska kännas lite bättre än så här? Nu ska jag i alla fall få hjälp och det känns skönt.

Jag har förvisso alltid mått dåligt i varierande grad, men jag har i alla fall haft min tillflyktsort i spelen och böckernas värld. Tyvärr har den sakta men säkert försvunnit. För vissa är det som jag kommer säga inte så konstigt, men för mig är det helt sjukt. Jag har inte läst en bok på över ett år. Och även om jag fortfarande kan spela ibland har motivationen och koncentrationen bara sjunkit under månaderna som gått och det kanske jag borde ha sett som ett varningstecken, men att må dåligt har jag lärt mig att leva med så jag har låtit det bero.

En sak som jag reflekterade över på twitter efter att jag berättat för sjuksköterskan på BVC eller BHV (BarnHälsoVården) som det numera heter, var att jag känner mig som en fejkare som berättade. Jag har inte rätt att få hjälp för jag tror bara att jag mår dåligt och borde kunna rycka upp mig själv. Jag tror att jag har läst för många trolls åsikter, men den där jantelagen sitter i. ”Du ska inte tro att du är något- inte ens att du mår dåligt, för ingen jävel tycker synd om dig i alla fall.” Jag vill inte att folk ska tycka synd om mig, jag vill att folk ska veta varför jag försvinner och har problem med att vara aktiv. Förhoppningsvis blir det bättre framöver.

End log

Fejkad gladmin 😛

PS. Jag gillar Star Trek bäst! =P DS.

Om Elin aka Xareena

Spel- och teknikgalen fyrabarnsmamma som flummpluggar på universitet samtidigt som hon är hemmamamma åt minsta barnet. Äger alla konsoler denna generation och x antal från de tidigare generationerna. Har en förkärlek för Sonys konsoler och älskar troféer.
Det här inlägget postades i Personligt och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Personal log: stardate -312278.94

  1. Det tråkiga är att det anses vara fult att må dåligt. (eller iallafall tror jag att det är så)
    Jag tycker inte själv att det är något fel i att må dåligt. Jag är själv periodare på den fronten och mår skit ibland. Jag tycker det är starkt att kunna stå för det oavsett vad andra tycker.

    Kram

  2. Sofia skriver:

    Åh, jag känner igen mig så väl. Precis så där kände jag också vilket gjorde att det dröjde alldeles för lång tid innan jag sökte hjälp. Jag tänkte att jag nog bara inbillar mig, jag mår nog egentligen inte så dåligt, jag behöver bara rycka upp mig så blir det bättre. Och inte behöver jag hjälp av sjukvården, då måste man ju vara JÄTTESJUK om man ska söka sån hjälp.

    Till sist så mer eller mindre tvingade min pojkvän iväg mig och till min förvåning så tog läkaren mig på allvar och såg till att jag fått och får hjälp. Även om jag fortfarande har en lång väg kvar så är jag på väg nu och till och från kommer det numera riktigt bra dagar.

    Jag känner med dig för jag vet vad du går igenom och jag hoppas du får all hjälp du behöver för livet ska inte vara så här. Det ska vara roligt, glatt och ljust, det ska vara glädjen över ett ny spännande bok att läsa, förväntan inför ett efterlängtat spel, lyckan över att umgås med sina nära och kära och tusen andra saker.

    Stor kram!

  3. Lania skriver:

    När jag mådde som sämst tog det tyvärr som längst tid för mig att få hjälp. Jag behövde en kurator, men väntetiden var lång. Under tiden så försökte jag med familj och vänners hjälp att göra förändringar i mitt liv, vilket jag också har gjort. Vissa saker gjorde jag helt på egen hand.
    Nu var det ett tag sedan som jag satt och grät okontrollerat i timmar. Men betyder det att jag är frisk? Att symptomen är borta, betyder det att orsaken är det också? Första mötet gick ganska bra, men kuratorn sa att depression är en sjukdom, men att vara ledsen och gråta inte är det. Jag vet inte, men det kändes som att jag bara tog hennes tid och jag kunde heller inte beskriva hur det kändes då – det kunde jag inte när det inträffade heller. Hon undrade typ vad jag gjorde där. 😛
    Just nu är jag i alla fall glad att jag mår lite bättre, men jag tänker inte ta detta välmående för givet.

    Jag är glad att du verkar få den hjälp du behöver, för du har rätt att få den och du förtjänar inte att må dåligt! *många kramar*

Kommentera

