Skolans dag + Speldag = Familjedag

Intressant är många gånger hur spelande föräldrar egentligen skiljer sig från varandra när det handlar om att låta sina barn spela. Vissa låter sina barn spela precis vad de vill, oavsett åldersgräns på spelet. Vissa låter sina barn spela hur mycket de vill och andra har specifika tider. Vi är den strängare typen av föräldrar. Vi låter våra barn spela 1 timme på lördag, och en timme på söndag. Sedan låter vi inte ens barnen titta på spel ifall det enligt vår åsikt är för läskigt. Läskigt är när det involverar mycket blod, halshuggningar, tortyr,  mm. Sedan utsätter vi dem inte helst för fula ord och sexuella anspelningar i spel.

Anledningen till detta är på grund av känsligheten i barns hjärnor. Barn har helt enkelt lättare för att bli beroende av saker och ting, och spel är inget undantag. Vi vill även att våra barn ska kunna växa upp och ha kul även om de inte spelar. De ska kunna vara ute och leka med sina kompisar, få motion och lite då och då hitta på otyg (mindre otyg då dvs ;P). Det jag kommer ihåg från min barndom är inte spelandet först och främst, utan hur kul jag hade ute med mina kompisar. Det är inte förrän jag specifikt börjar tänka på spel som mina nostalgiska minnen kring spel kommer upp.

Många personer känner säkert annorlunda. De har kanske bara bra minnen från spel. Jag menar alltså inte att man inte kan ha bra minnen från spel, jag menar bara att jag vill försöka ge mina barn möjligheten till andra minnen. Spela kan de börja göra mer när de slutat att leka ”barnsliga” lekar, då kompisarna kanske inte alltid har någonting för sig.

PEGI åldersmärkning på spel

 

Idag har det varit en sådan dag då barnen suttit och spelat. Den ena spelade Epic Mickey, och den andra Pure. Det har dock inte varit allt vi gjort idag, utan barnens skola var idag öppen (ja, du hörde rätt) och vi skulle vara med under ett lektionspass med dem, träffa församlingar och andra föräldrar. Jag hatar att vara bland stora folksamlingar, och det gör även min fru. För oss var det en tung dag att stiga upp ur sängen, men på något sätt så blev det inte som vi trodde. Vi hade trevligt, lekte lekar med barnen och åt god mat. Däremot så höll vi oss lite för oss själva.

Nu på kvällen sitter barnen och tittar på en Pokémonfilm med en påse godis i famnen. Frugan sitter och ska precis börja spela Dragon Age II och jag sitter och skriver inlägg med ett glas ljuvlig Dr Pepper bredvid mig. Kvällen kan knappast bli mycket bättre. Det enda som fattas nu är att jag själv ska sätta mig för att spela. Frågan är bara ifall det kommer bli Dragon Age: Origins, Mass Effect 2, Pokémon White eller Crysis 2?

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Familjen, Spel och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Skolans dag + Speldag = Familjedag

  1. Jag tror det är viktigt att sätta upp regler för barn och just deras spelande.
    Min dotter som precis fyllt 3 år är fortfarande (enligt mig) för liten för att spela. Men jag kommer vara stenhård på vad hon kommer att få spela om hon nu vill spela för det första.

    Jag passar mig väldigt mycket för vad jag spelar när hon kan se. Jag tycker kanske det inte är särskilt lämpligt för en treåring att se sin pappa sitta och såga sönder gubbar i gears of war till exempel. Nä, vill jag bestämt spela när hon är vaken håller jag mer till Lego-spelen eller liknande. Det andra får vänta tills hon har gått och lagt sig.

    Kul med ny blogg, föresten, har länkat från mig

  2. Lania skriver:

    Ni låter som en fin familj. 🙂
    Bra att ni har hittat ett sätt att få barnen och spelandet att gå ihop. 🙂 Själv vet jag inte hur jag skulle lösa det om jag hade barn. ^^

Kommentera

