Lista: Mina 5 bästa Android-spel

Det här inlägget publicerades först på Spelografi av mig.

Chockerande, eller hur? Att få läsa om en lista som handlar om spel till Android och inte iPhone menar jag. Det intressanta är dock att Android-användarantalet inte är så litet egentligen. Till skillnad från iPhone så är det ett operativsystem som driver flera olika typer av mobilmodeller, vilket gör att publiken är bredare än vad man tror. Appstore må dock fortfarande vara bäst och ha mycket bättre spelutbud , men jag tänkte att det kunde vara uppfriskande att få se lite tips om spel till Android som många gånger fått stå i skuggan av iPhone. Därför ger jag er min topp 5 över spel till Android.

5. Fruit Slice

När det gäller Fruit Slice så finns det ett ord som sammanfattar det, nämligen enkelhet. Spelet går helt enkelt ut på att man med hjälp av fingrarna skär frukt som kommer flygande i luften, men akta dig så att du inte skär sönder en bomb. Det här spelet är väldigt enkelt att ta upp och snabbt stänga av och passar perfekt om man inte har något att göra i några minuter. Antagligen är det fler än jag som har förälskat sig i det här spelet, för jag ser ofta människor som sitter och skär frukt ihop. Väldigt beroendeframkallande och barnsligt kul.

Pris: Gratis

4. Robo Defense

När jag först skaffade mig en Androidtelefon så var det första som jag eftertraktade ett riktigt bra TD (Tower Defense). Många människor anser numera att den här typen av spel har blivit lite uttjatade, och jag håller med. Nu för tiden får man hasa sig igenom mängder av skitversioner innan man verkligen hittar en som fungerar som det är tänkt. När det gäller TD till telefonen så är det ännu värre. Mest tänker jag på kontrollerna, men även på att skärmen är så otroligt liten många gånger.

Robo Defense har tänkt på det här och försökt att fixa det på ett så enkelt sätt som möjligt, nämligen genom en inzoomning som faktiskt fungerar. Banorna är bra balanserade med stor valmöjlighet på svårighetsgrader.

Pris: Gratis lite-version eller i skrivande stund 19 kr för fullversionen.

3. Air Attack HD

Shooters är en genre som jag för det mesta låter vara orörd. För det första så brukar de  enligt min mening likna varandra för mycket, och för det andra så är jag inte tillräckligt bra på att undvika alla de miljontals skott som kommer flygande mot mig.

När jag däremot letade spel till min Android så kände jag att det var värt att prova Air Attack HD, mycket för att det inte finns så många alternativ. Nu är det så att spelet var mer tilltalande än jag hade trott. Du styr ett plan i krigstid där du får skjuta dig igenom horder av fiender. Under tiden så uppgraderas du som vanligt med hjälp av power-ups, men du kan även med jämna mellanrum stanna till för att köpa uppgraderingar för pengar som du samlar på dig medan du spelar.

I slutänden så är det ett spel som man kan spela om och om igen, fast med förhöjd svårighetsgrad i jakten på high-score.

Pris: Första delen gratis, andra delen kostar i skrivande stund ca 12 kr.

2. Angry Birds

Nej, jag kunde inte låta bli att ha med Angry Birds. Antalet nedladdningar talar sitt klara språk om att detta spelet är oerhört beroendeframkallande och dessutom otroligt kul, trots enkelheten. Överallt kan vi se kopior av spelet i nya tolkningar, men inget är i närheten av just Angry Birds. Jag menar, hur kul är det inte att skjuta grisar med fåglar?

För er som fortfarande inte vet vad Angry Birds är för något så handlar det kort och gott om att ett gäng grisar vill äta fåglarnas ägg, vilket får fåglarna att köra kamikaze-attacker mot grisarna. I och med att man kommer allt längre in i den gigantiska mängden banor som finns, så blir det allt svårare att ta död på grisarna. Prova själv! Angry Birds är gratis till Android, till skillnad från andra system som iPhone och PSN.

Pris: Gratis som sagt

1. Game Dev Story

Hur många gamers har inte någon gång funderat på hur det är att vara spelutvecklare? Hur många har inte någon gång beklagat sig över att ett spel är dåligt och att man kunde ha gjort det bättre själv? Jag vet att jag har gjort det i min ilska i alla fall. Nu är det dock så att jag aldrig skulle kunna utveckla ett spel, men med Game dev story så får man i alla fall känna på det, även om det är i lite-version.

Spelet handlar alltså om att du skall ta dig an livet som spelutvecklare. Du anställer personal, räknar ut budgeten och marknadsför sedan dina spel för att försöka bli ett så stort spelhus som möjligt. Spelet är otroligt charmigt och det är svårt att slita sig när man väl börjat. Personligen fick jag mycket känslan av Sim City, trots att det finns många olikheter. Däremot så finns känslan av att man bygger upp någonting för att sedan få en belöning, den här gången i form av att pengarna tickar in och att man får en fan-skara. Spelet rekommenderas varmt, inte bara till Android-användare, utan även till iPhone-användare.

Pris:Finns en lite-version som låter dig spela igenom 2 år i spelet. Fullpris ligger i skrivande stund på ca 31 kr, vilket det är värt.

Om Robert Arveteg

Har skrivit om spel i bloggosfären sedan 2009. Först genom egna småprojekt för att sedan ansluta sig till bloggsajten Spelografi. Efter det har det varit en fantastisk resa på populära sajter som svampriket.se och nu senast som redaktör på eurogamer.se . Skriver numera om exakt det han själv vill, och inget annat.
Det här inlägget postades i Speltips och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lista: Mina 5 bästa Android-spel

  1. Ping: Androidspel – 5 tips till |

Kommentera

